HMS KURS FOR DAGLIG LEDER PÅ NETT SIDEN 2007. KUN 990,-

Slaktet arbeidsmiljøet på Villa Eik: Bare 5 av 60 ansatte meldte seg på julebordet

Onsdag denne uka sto tidligere tjenesteforsvarlig for Jonas (24) på Villa Eik i Bydel Bjerke i Oslo, Palle Hasling Jakobsen, fram i Dagbladet med sin historie om uholdbare arbeidsforhold i omsorgsboligen.
På bakgrunn av flere henvendelser og bekymringsmeldinger om dårlig arbeidsmiljø fra ansatte, ansatterepresentanter og pårørende ved arbeidsplassen, valgte Arbeidstilsynet å føre tilsyn med Villa Eik Bolig E i desember 2014.
I sin tilsynsrapport datert 18. desember 2014 viste Arbeidstilsynet til en rekke alvorlige funn:
•Arbeidstilsynet påpekte høyt sykefravær og ikke nok ansatte med riktig kompetanse til enhver tid.
•«Særlig dårlig psykososialt arbeidsmiljø» ble trukket fram som belastende. At bare fem av 60 inviterte meldte seg på til julebordet, ble av Arbeidstilsynet trukket fram som et eksempel.
•Arbeidstilsynet oppfattet arbeidsmiljøet som helsebelastende og uforsvarlig for både ansatte og ledere.
•Ansatte opplyste om redsel for å ta opp arbeidsmiljøsaker, og ledelsen rapporterte om manglende samarbeidsvilje blant ansatte.

Måtte belære bydelen

Tilsynet ga bydelen fem varsel om pålegg, og senere ble tre av de varslede påleggene omgjort til vedtak om pålegg.

Bydel Bjerke kom med en svært kritisk tilbakemelding på Arbeidstilsynets tilsynsrapport, datert 15. januar 2015, hvor bydelen blant annet skrev at den «ikke kjenner seg igjen i» en rekke av de kritiske forholdene Arbeidstilsynet beskrev i sin rapport.

I sitt vedtak om pålegg skrev Arbeidstilsynet at de synes det er underlig at bydelen ikke kjenner seg igjen i arbeidsmiljøutfordringene.

Videre skrev tilsynet at de er usikre på bydelens forståelse av deres tilsynsrolle.

«Vi finner det hensiktsmessig å informere at Arbeidstilsynet utøver tilsyn med om arbeidsgiver etterlever arbeidsmiljøloven med tilhørende forskrifter», heter det.

Dette har bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen valgt ikke å kommentere, men sier følgende til Dagbladet:

- Det medfører riktighet at Arbeidstilsynet valgte å ha tilsyn med Villa Eik som følge av henvendelser fra både pårørende og noen ansatte. Det stemmer også at det både var høyt sykefravær og for få ansatte med riktig kompetanse, sier bydelsdirektøren.

- En lærdom

Mathisen framholder at Bydel Bjerke tok og skal ta pålegg fra Arbeidstilsynet på alvor.

- Vi skal samarbeide med tilsynsmyndighetene. I denne saken ble bedriftshelsetjeneste i tillegg kontaktet for å få gjennomført en grundig kartlegging av arbeidsmiljøet og for å utarbeide tiltak. Siden lukking av pålegg fra Arbeidstilsynet og omstilling for å få flere ansatte med riktig kompetanse, oppfatter vi at arbeidsmiljøet på Villa Eik er bedret. Det er nå lavt sykefravær og stabil gruppe med ansatte. I ettertid kan vi imidlertid se at bydelen burde foretatt denne omstillingen på et tidligere tidspunkt. Det er en lærdom.

I brev av 5. april 2013 skriver bydelen følgende til advokat Magne Brun som representerer Jonas, den unge mannen med alvorlig autisme som fremdeles bor på Villa Eik.

«Samarbeidsklimaet med hjelpeverge med stadige e-poster og hyppige telefonsamtaler til alle døgnets tider er en stor påkjenning for tjenesten. Bydelen har mottatt sykemelding og skademeldinger fra ansatte hvor belastende samarbeid med hjelpeverge er oppgitt som årsak til sykemelding og skademeldinger. Et samarbeidsklima som resulterer i sykemeldinger og skademeldinger kan resultere i et kvalitetsmessig dårligere tilbud og i verste fall gå ut over forsvarligheten på sikt.»

Brevet er undertegnet bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen og resultatsjef Elin Agasøster i Bydel Bjerke.

- Begynte å gråte

- Da jeg leste dette, begynte jeg faktisk å gråte. Det var absolutt ikke greit å bli beskyldt for dette. Det er senere framkommet at de ansatte hadde helt andre grunner for å sykemelde seg enn brysomme pårørende, sier mor og verge for Jonas på Villa Eik, Eva Alexandra Fürst, til Dagbladet.

- Har Mathisen og/eller Agasøster kommentarer til dette? Hva var årsaken til at dere fant det rimelig å angripe en pårørende på denne måten?

- Dersom pårørende/verge på noen måte har følt seg angrepet, beklager vi det. Vår intensjon med brevet var å kommentere samarbeidsutfordringer, situasjonen for ansatte i tjenesten og hensynet også til dem, sier Mathisen.
I nytt brev til advokat Brun 10. mai 2013 modererte bydelen seg noe, og framholdt at de ser på pårørende som en ressurs:
«Bydel Bjerke har ikke påstått at verge har påført ansatte skader, men bydelen har mottatt skademeldinger fra ansatte som er begrunnet i samarbeid med verge (...) Bydelen ser det som en styrke at Eva Fürst er opptatt av at Jonas skal ha et godt tjenestetilbud og er engasjert på hans vegne...»
Tidligere tjenesteansvarlig for Jonas, Palle Hasling Jakobsen, sier han ble sykmeldt etter å ha blitt svært dårlig behandlet av sin egen ledelse.

- Før jeg begynte på Villa Eik, ble jeg forberedt på at jeg kom til å møte vanskelige pårørende, men hadde, tross advarslene, et godt samarbeid med pårørende. Det eneste de pårørende ønsket var at bydelen skulle følge lover og regler, og det var det mange beviser for at bydelen ikke gjorde, sier Jakobsen.

Ref dagbladet

Kurs for daglig leder 990,-

Kurs for verneombud 1990,-

ONLINE HMS KURS

Et systematisk HMS-arbeid er viktig for å forebygge sykefravær, redusere skader og skape et inkluderende arbeidsmiljø. Kontinuerlig arbeid med Helse, Miljø og sikkerhet i bedriften har mange positive effekter viser studier:

⦁ Økt produktivitet og verdiskaping

⦁ Lavere sykefravær

⦁ Færre skader på personer og materiell

⦁ Økt trivsel

⦁ Fornøyde ansatte

⦁ Styrket omdømme

⦁ Enklere å rekruttere dyktige medarbeidere

⦁ Bedre leveringspunktlighet

⦁ Økt kundetilfredshet

Myndighetene (Arbeidstilsynet) stiller krav til dokumentert kompetanse innen helse, miljø og sikkerhet. For bedriftens øverste leder er det lovpålagt. Arbeidsmiljøloven §3-5 slår fast dette. Loven sier med overlegg ikke noe om hvordan HMS opplæringen skal gjennomføres. Det kan komme forskrifter som regulerer dette i fremtiden, men pt. gjelder veiledningene fra Arbeidstilsynet. Denne veiledningnen sier at innholdet i HMS kurset skal være tilpasset hver bedrifts behov. Arbeidstilsynets veiledning har definert hva som bør inngå i opplæringen:

⦁ Arbeidsmiljøloven og dens forskrifter

⦁ Systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid

⦁ Arbeidsmiljøfaktorer

⦁ Arbeidsmiljø og arbeidsrelasjoner

⦁ Inkluderende arbeidsliv

Dette er mye teori. Derfor passer dette godt som et online kurs der kurstaker selv kan vurdere hva som er viktig å fordype seg i.

Fordelene med å ta HMS kurs online er mange:

⦁ Du slipper å reise bort og bo på hotell

⦁ Du kan ta HMS kurset når det passer

⦁ Du velger selv hva du vil fordype deg i

⦁ Du tar den tiden du trenger

⦁ Du slipper å vært borte fra jobb

⦁ Billigere

Hvor lang tid du bruker på å gjennomføre HMS kurset vil variere avhengig av tidligere erfaring og hvor mye man ønsker å fordype seg i. Det er uansett tid og penger spart i forhold til å reise bort og delta på dyre HMS seminarer på hotell eller konferansesenter. Du kan også bruke kurset som et oppslagsverk i ettertid

hms kurs

Norges ledende HMS Leverandør

MÅLET MED HMS KURSET

⦁ Gi deg kunnskap om hvordan det skal arbeides systematisk med helse-, miljø og sikkerhet i bedriften

⦁ Bidra til at du blir i stand til å se, tenke og handle på en slik måte at helse, miljø, sikkerhet og velferd blir ivaretatt i virksomheten.

⦁ Bidra til at du ser verdien av et velfungerende HMS Arbeid

⦁ Bidra til at helse-, miljø- og sikkerhetsarbeidet blir integrert i planleggings- og beslutningsprosesser i virksomheten

⦁ Sette degi stand til aktivt å bruke arbeidsmiljøloven og dens forskrifter for å fremme en kontinuerlig forbedring av helse, miljø og sikkerhet i virksomheten.

⦁ Gi deg kunnskap om arbeidsmiljøfaktorer som kan ha innvirkning på arbeidstakernes fysiske og psykiske helse og arbeidsmiljøet i egen virksomhet.

⦁ Bidra til at du driver godt helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid gjennom dialog, medvirkning og partssamarbeid.

SE OPP FOR USERIØSE AKTØRER

De sverter bransjen

En annen aktør i samme bransje føler seg også forulempet av konkurrentens oppførsel. Online HMS, har fått en rekke henvendelser fra bedriftsledere som har blitt utsatt for det samme.

- Bare den siste måneden har jeg blitt kontaktet av en fem, seks personer som forteller om lignende salg av Smart HMS, sier daglig leder i Online HMS, Marius André Mek.

Firmaet hans kommer opp som en av de øverste treffene når man søker på "HMS-kurs" i Google - noe som gjør at de mottar mange henvendelser fra folk som har blitt truet med Arbeidstilsynet dersom de ikke snarest tar et slikt kurs.

Men Marius André Mek er slett ikke glad, selv om truslene fra slike som Smart HMS har ført til at redde bedriftsledere har kontaktet ham for å bestille kurs.

- Slike metoder sverter bransjen. Jeg merker at folk blir mer og mer skeptiske til HMS-kurs på nett.

Mek, som har tilbudt HMS-kurs over internett siden 2008, håper derfor at myndighetene vil gripe inn mot de useriøse aktørene.

Maktesløst Arbeidstilsyn

Men enn så lenge er det nok temmelig fritt frem for "sjarlatanene", konstaterer Arbeidstilsynet.

- Vi har registrerert at det er mye som foregår ute i markedet. Men det er altså per i dag ingen godkjenningsordning for de som tilbyr slike kurs, sier pressekontakt Per Olav Hernes til DN.no.

Tilsynet er selvsagt ikke overbegeistret over at noen ringer rundt og truer med at etaten står klar til å rykke ut og bøtelegge eller stenge bedrifter.

REF DAGENS NÆRINGSLIV

nettbasert HMS Kurs

Motta HMS Kursbevis med en gang

 

HMS Nyheter

Nyheter relatert til HMS Kurs

2011 09 23

Sykefraværet i Norge for andre kvartal 2011 er på 6,5 prosent, til tross for en aktivt IA-avtale som har pågått i ti år.

Sykefraværet gikk i følge Statistisk Sentralbyrås statistikker opp fra 6,3 til 6,5 prosent fra andre kvartal 2010 til andre kvartal 2011. Det legemeldte sykefraværet gikk mest opp blant kvinner, og steg fra 5,5 til 5,7 prosent. Bruk av egenmelding som fravær holder seg på 0,8 prosent.

2011 09 21


Alle bedrifter som er pålagt å ha bedriftshelsetjeneste må passe på at de nå knytter seg til en bedriftshelsetjeneste som er i prosess med å bli godkjent av Arbeidstilsynet. For å møte de nye kravene om bedriftshelsetjeneste som gjelder fra 1.januar 2010, har NHO utarbeidet en ny veiledning.

Ta initiativ til en samtale

2011 09 21

Leder i Norges Bondelag, Nils T. Bjørke, er glad for det som ser ut som en positiv utvikling.

- Dette har vi arbeidet mye med, og det er fantastisk om vi begynner å se resultater

I fjor registrerte Arbeidstilsynet åtte dødsfall i denne kategorien, noe som ga en dødsfrekvens på 13,8 per 100.000 sysselsatt i disse yrkene. Dette førte landbruk, skogbruk og fiskeri helt til topps på 2010-statistikken over dødsrisiko i yrkeslivet.

2011 09 05

Arbeidsskader utgjør om lag 12 prosent av alle skadetilfeller i Norge, og unge menn i alderen 15-24 år er de som skader seg oftest. Det er farligst å jobbe i bygge- og anleggsnæringen eller i primærnæringene. Risikoen for å bli skadet øker med skiftarbeid og lange arbeidsuker.

2011 09 05

Nye regler fra 1. juli om oppfølging av sykmeldte innebærer endringer både for den som er syk, for arbeidsgivere og for legene. Kravene om tidligere og tettere oppfølging skjerpes. Det gjør også reaksjonene overfor de som ikke følger opp sitt ansvar i sykefraværsarbeidet.

2011 09 05

Når gravide arbeidstakere blir utsatt for støy under svangerskapet, kan dette potensielt skade hørselen til fosteret.

2011 09 05

Stikkprøvene blir gjennomført ved Lovisenberg Diakonale Sykehus i Oslo, St. Olavs Hospital i Trondheim, Sørlandet sykehus, Universitetssykehuset Nord-Norge og Stavanger Universitetssjukehus.

2011 09 05

I 2009 ble vokalisten i Hellbillies skadet i en ulykke på Skiippagurrafestivalen. I den påfølgende rettssaken ble de frivillige festivalmedarbeidernes status et vesentlig poeng. Spørsmålet er om og når frivillige kan anses som arbeidstakere, og dermed omfattes av arbeidsmiljøloven.

2011 09 05

29. august til 15. september gjennomfører tilsynsmyndighetene en felles risikoaksjon. Mer enn 300 inspektører over hele landet skal kontrollere hva virksomhetene gjør for å kartlegge og redusere risiko. Målet med aksjonen er å øke sikkerheten på norske arbeidsplasser og for samfunnet og miljøet.

KONTAKT

Administrasjon
E-post: kundeservice@onlinehms.no
Telefon: 9905 1111